Ik weet zeker dat we allemaal bekend zijn met deze situatie. Een vriend zegt je dat je die film echt moet kijken, want het heeft hun leven veranderd. Daar gaat twee uur van je leven. Of misschien wil iemand graag dat je een boek leest omdat het het beste verhaal ooit is. Wellicht geef je het boek zes tot acht uur van je waardevolle tijd. Of als je echt pech hebt, raden ze je een tv-serie aan met vijf seizoenen, waardoor je een hele week kwijt bent met bingen.

Als we iets vinden waar we van genoten hebben, willen we dat het liefst met iedereen delen (vooral onze vrienden en familie). Je wilt ze vertellen hoe geweldig het was. Hoe leuk. Het was zo grappig, je moet het echt kijken. Het leven is eigenlijk niet compleet als je het niet doet. Maar het zet mij aan tot denken…

Ik ben ook zo’n persoon. Het brengt me plezier mijn enthousiasme over dit soort dingen te delen met vrienden. Als ik iets heb gelezen dat op de een of andere manier belangrijk voelt, wil ik dat graag aan iemand vertellen. Maar in deze situaties vergeten we vaak te denken aan degene die je tips moet aanhoren.

Verschillende interesses

Het is je misschien al wel eens opgevallen dat niet iedereen dezelfde interesses heeft als jij. Wellicht zou je een humorloze dramafilm beter niet kunnen aanraden aan een vriend die gek is op komedie. Natuurlijk mag je je passie delen over iets wat je recent hebt ontdekt, maar als je niet in gedachte houdt wat die vriend van je zelf eigenlijk leuk vindt, resulteert dit alleen maar in teleurstelling. Ik heb films met vrienden gekeken waar ik helemaal weg van ben, alleen om vervolgens aan te horen wat er allemaal mis mee was. Als je niet oppast zorgt dat er ook nog eens voor dat je de film zelf minder leuk gaat vinden!

Wat raad je aan?

We hebben állemaal in de situatie gezeten dat je iemand een filmpje op Youtube laat zien waar je dagen om gelachen hebt, maar je vriendin kijkt er met een serieuze frons naar, zich afvragend waarom je haar dit wilde laten zien. (In mijn geval was dit bijvoorbeeld dat hilarische filmpje waarin Jimmy Fallon en Bradley Cooper niet kunnen stoppen met lachen – klik hier… Ik maakte ook nog eens de fout de extended version aan te zetten.) Doorgaans ben je halverwege het filmpje geneigd iets te zeggen in de trant van “Wacht maar, het grappigste moet nog komen,” maar eigenlijk weet je al dat deze show and tell mislukt is.

Dit verhaal gaat ook op voor het soort medium dat je aanraadt. Ik heb bijvoorbeeld een vriendin die niet houdt van films, een andere houdt niet van youtubefilmpjes, een paar collega’s lezen nooit boeken… (ik weet het, hoe word ik daar ooit vrienden mee…? 😉 ) Probeer dit te leren over je vrienden, zodat je in het vervolg beter weet wat je ze wel en niet kan aanraden.

Een aanbeveling zegt ook veel over de persoon die aanbeveelt, dus als iemand iets met jou deelt wat je weinig interesseert, wacht dan even met het afwijzen. Het is een kans om meer over je vrienden te leren, en over wat zij grappig of ontroerend vinden. Vraag naar de reden! Ga in gesprek. Leer elkaar beter kennen. Op die manier kan jij de volgende keer dingen aanraden die helemaal bij ze passen.

De band versterken

Toen ik dit onderwerp besprak met wat vrienden, gaven ze me een interessant nieuw inzicht. Als iemand iets aan je aanraadt dat je echt heel leuk vindt, bewijst dat hoe goed ze je kennen en dat kan je band echt versterken. Ik probeer nu zelf altijd te denken aan de persoon aan wie ik iets aanraadt, voordat ik het doe. Het kan heel speciaal zijn als jij iemand iets hebt aanbevolen en dat gaat uiteindelijk een belangrijke rol in hun leven spelen.

Het doel van deze blog is dus eigenlijk dit: ga bewust om met je aanbevelingen en denk vooral aan de persoon met wie je iets wilt delen. Het idee van “ze moeten dit zien of lezen omdat ik het leuk vond” gaat niet altijd op in de wereld van gedeelde interesses.

Deze blog is eerder in het Engels verschenen op mijn reisblog.