In de afgelopen maanden zijn er veel recensies van Circus Cesaria online gekomen en ik ben vooral dankbaar dat zoveel mensen het boek lezen. Bij elke recensie kijk ik naar de globale beoordeling. Over het algemeen zijn de recensies goed, af en toe met hier en daar een opmerking over dingen die de lezer liever anders had gezien.
Het is algemeen bekend – je kunt tien positieve recensies lezen, maar als die elfde negatief is overschaduwt het al het andere. Zelfs een negatieve opmerking in een verder positieve recensie kan je vloeren.
Nu weet ik vanaf het begin af aan dat dit een valkuil zou kunnen zijn, want als je elke negatieve recensie of opmerking persoonlijk oppikt, is er een grote kans dat je snel zult stoppen met schrijven – of in ieder geval met het publiceren. Ik schreef er al eens eerder over.
Daarom heb ik vandaag een opdracht voor je, die je wellicht kan helpen in de toekomst.
Stap 1. Denk aan je favoriete boek.
Zie het voor je. Het boek waar je om gelachen hebt, om gehuild. Een boek dat je hart heeft geraakt, zo mooi vond je het. Heb je het? Goed, door met stap twee.
Stap 2. Zoek het boek op op Goodreads.com of Hebban.nl.
Ik raad hier even Goodreads aan, omdat daar geheid veel recensies op staan van mensen over de hele wereld.
Stap 3. Lees de positieve recensies.
Scroll even door de vele vijf-sterren heen en lees wat recensies. Je bent het vast stuk voor stuk met ze eens en na even zit je knikkend naar je scherm te kijken.
Stap 4. Lees de negatieve recensies.
Du nu komt het: klik op de één- en twee-sterren recensies.
Het eerste wat mij opviel toen ik dit deed was dat de meeste mensen die een slechte beoordeling achterlaten niet de moeite nemen om een recensie te schrijven. Dat alleen zegt al wat. Als je vervolgens de negatieve recensies leest, gaat er een wereld voor je open.
Persoonlijk vond ik dit ontzettend verhelderend. Niet alleen geeft dit experiment inzicht in de honderden verschillende meningen die mensen kunnen hebben, het laat ook zien dat veel van die meningen gegrond zijn. Toen ik dit deed bij een boek dat ik gelezen had, waarvan ik echt dacht dat iedereen het leuk zou vinden, las ik in de negatieve recensies best een aantal punten die ik begreep. Hoewel ik het anders ervoer, snapte ik dat het zo overkwam op andere mensen.
Deze opdracht wekt begrip voor iedereen die een negatieve recensie over je boek (niet over jou, maar over je boek) heeft geschreven en laat je zien dat zelfs de meest fantastische boeken negatieve recensies zullen krijgen.
Ik las toevallig recent het boek De schaduw van de wind (eindelijk). Mocht je een voorbeeld willen, zie hieronder twee recensies van het boek.
Nogmaals, iedereen heeft een eigen mening, iedereen zoekt andere dingen in boeken en heeft andere favorieten. Geen enkel boek is perfect en wordt door iedereen leuk gevonden. De boodschap die ik je daarom mee wil geven is dan ook deze:
Schrijf voor de mensen die je boeken beoordelen met 3/4/5 sterren en zorg er voor dat zij meer kunnen lezen. De rest is simpelweg niet je doelgroep.
“Ik vond je boek niet echt leuk.”
– “Je bent ook niet mijn doelgroep.”
“Wie is je doelgroep?”
– “Mensen die mijn boek leuk vinden.” pic.twitter.com/cU3sMp6faz— Sanne Hillemans ? (@SanneHillemans) 26 april 2017